måndag 23 januari 2012

Styrelsemöte 14 januari 2012

Det första Skype-mötet – vilken milstolpe att kunna hålla möten utan långa resor. Dessutom ett bra sätt att hålla våra resekostnader i schack.

Den grupp som arbetar med avelsfrågor, ”avelssektionen”, hade tagit fram ett förslag till hingstlicenser framöver. Bakgrunden är den att de årliga licenserna ger upphov till en massa krångel och administration. Styrelsen beslutade nu om detta system med lite dyrare licenser som dock gäller hela hingstens livstid. Förslaget hade följande lydelse:

”Livstidslicens som löses vid stambokföring skulle kosta 2500 (det motsvarar ca åtta års licensavgifter om man tittar på förra årets pris). För de hingstar som redan har betalat licens under några år har vi som övergångsregel en fallande skala på avgiften där vi räknar av de 300 kronor som vi tog förra året dvs en hingst som betalat licens ett år betalar 2200 osv. För de hingstar som har betalat licens mer än 7 år tar vi ut en symbolisk summa på hundra kronor, mest för att få in dem i systemet.

Tanken med de 2500 i avgift för nya hingstar är att vi genom åren har tagit in ca 7500 i licensavgifter totalt sett och med den summan kommer vi upp i samma årliga inkomst om det godkänns ca 2-4 hingstar om året.

För importerade eller leasade hingstar som redan är stambokförda i annat land så tänkte vi att man kunde ta ut en avgift på 1000 kronor. De får då en livstidslicens i Sverige och vare sig de blir kvar eller åker hem igen så finns de då i systemet.

Detta system gör så att det troligtvis blir ett överskott första året men sedan kan man nog räkna med att det blir stabilt och att det blir betydligt mycket lättare att hantera än dagens krångel. Det blir också lite jobb med att kolla hur många år hingstarna har löst licens men detta borde det finnas uppgifter om hos SH, det går ju inte att gå bara efter ålder då vissa hingstar har haft licens sedan de var tre och andra löst den betydligt senare.”

Tävlingssektionen som stöttar vid olika evenemang har jobbat på med att hitta en arena för RIKSutställningen. Då både Connemara Syd och Connemara Väst tackat nej så blir det också i år RIKSutställning i Öst. I lördags, en vecka efter styrelsemötet, skakade så Cecilia Heikne hand med Solveig Lundbäck som äger Ekensberg ridcenter i Norrköping om arrangemanget. Ekensberg har två ridhus, sandbana, terrängbana och en jättestor gräsbana med bank, häck, pullmangrav mm – de har t o m  arrangerat Hoppderbyn på den banan! Det finns också uppstallning mm och några stugor finns att hyra. Boka redan nu de 27-29 juli! Alla som kan

Prislistan justerades i mötet då vi behöver höja priserna med anledning av att vi nu också fakturerar SH-avgiften och att vi behöver kompensera kostnadsökningar och stärka föreningens ekonomi något. De nya priserna:
Registreringsavgift och passtillverkning 650 kr (inkl avgift till SH 256-333 kr för 2012)
Transfer 300 kr
Avelsvärdering 250 kr
Ägarbevis (Ägarbyte) 200 kr

Vi tog också förslaget ifrån Viveka Wigelius om att ta fram en hingstkatalog av samma typ som halvbloden har – i första skedet som en digital katalog.

Ridsport har också intresserat sig för connemara, och om allt går bra kommer det en artikel om i vårens avelsbilaga.

Vi tackar också Lina Åkerberg som nu vill avsluta sitt engagemang som föreningens webbmaster. Ny webbmaster kan förhoppningsvis fasas in med den nya hemsidan. Planen är dock att det ska kunna finnas fler skribenter, och att det framtida ”webbmasteriet” därför inte ska vara så betungande.


Kontakterna med LEADER för bl a finansieringen av nya hemsida har inte givit något, men vi ser det som helt nödvändigt att ändå ta fram ny hemsida, och Anna får jobba vidare med detta med restriktionen ”så låg budget som möjligt”, maxmax 20.000 kr.

Vi har under hösten försökt att testa nya organisationsformer genom att arbeta med ”sektioner” för avel- och tävling, och idag genom att köra mötet på Skype. Vi känner, i likhet med andra ideella organisationer, att vi behöver hitta nya sätt att jobba på eftersom vi har begränsat med resurser och mängder av förslag till sådant som vi vill göra i föreningen. Agneta, Johanna och Sylvia utsågs nu att jobba vidare med att hitta nya förslag till effektivisering av SCS organisation. Välkomna alla medlemmar med förslag och synpunkter!

Ha det gott i snön!
Hälsar - Sylvia

1 kommentar: